PRESSEMEDDELELSE 29. august 2016 Samsø Markedsføringsudvalg lægger an til rekordindsats

Et forandret MFU har skabt et professionelt fundament og opfordrer alle turismeaktører på Samsø til at stå sammen for at udnytte en unik position.

Meget peger efterhånden i retning af Samsø som en enestående turismedestination. Blomstrende restauranter, færgeforbindelser fra Kalundborg, Hou og Aarhus samt ikke mindst markante reduktioner i billetpriserne uden for højsæsonen. Hertil skal lægges en generelt voksende opmærksomhed omkring øen, hvis placering gør den interessant for noget nær alle danskere uanset geografi. Nu lægger Samsø Markedsføringsudvalg op til at gribe de muligheder, der kan gøre Samsø til en decideret turismemagnet.

”Undersøgelser viser en stor interesse for at besøge øerne og dermed Samsø, men også at mange danskere endnu ikke har været her. Med de nedsatte færgetakster uden for højsæsonen er der nu en historisk mulighed for øget vækst via en fælles stærk markedsføring. Markedsføring er afgørende for at skabe mere vækst på Samsø og en løbende proces, der tager tid og koster penge. Tiden er derfor kommet til, at alle Samsøs turismeaktører kigger fremad og står sammen, så vi kan smede, mens jernet er varmt,” siger Frank Kristensen, der er formand for Samsø Markedsføringsudvalg samt formand for Samsø Turist- og Handelstandsforening.

Ændringerne dækker blandt andet over, at Samsø Markedsføringsudvalg fungerer som bestyrelse for Visit Samsø, og at færre personer end tidligere skal blive enige om retningen for markedsføringsaktiviteterne, hvilket gør det lettere at træffe beslutninger. Ligeledes er der opsat konkrete mål for de enkelte aktiviteter, således at det er muligt at identificere, hvor resultaterne er bedst.

Det nye MFU har en ambition om, at markedsføringsindsatsen for 2017 skal være både større og bedre end nogensinde, fordi Samsø netop står foran en sjælden mulighed for at udvikle øen yderligere  som turismedestination.

”Bevågenheden omkring Samsø og pressedækningen af øen har aldrig været større, og med billigere færgebilletter bliver sæsonen forlænget og indtjeningsmulighederne væsentligt større. Derfor står vi samlet set med en unik mulighed for at bringe samsk turisme til nye højder,”  siger Lindy Kjøller, der er næstformand i Samsø Markedsføringsudvalg samt salgs- og marketingchef i Færgen.

Erhvervsdrivende og turismeaktører på Samsø betaler årligt til en fælles pulje, der gør markedsføringen af øen mulig. Reelt kan dette ses som en investering for den enkelte virksomhed for at få flere kunder. Både Frank Kristensen og Lindy Kjøller peger på, at det er nødvendigt med en bred opbakning og indbetaling til markedsføringspuljen, da den er afgørende for, at Samsø kan fastholde og forstærke den positive udvikling. De henviser desuden til, at alle erhvervsdrivende er meget velkomne som puljemedlemmer og som medlemmer i foreningen.

Billedtekst: Netop i denne uge er syv journalister fra landsækkende medier på Samsø. Det er aktiviteter som denne, MFU ønsker at kunne fortsætte og udbygge, idet de skaber stor eksponering af Samsø og øens samlede turismetilbud. Foto: Færgen.

For yderligere oplysninger kontakt MFU’s formand Frank Kristensen på 20 13 46 30 og formand@saha.dk eller næstformand Lindy Kjøller på 20 33 50 44 og likj@faergen.dk.